Tilmelding til 40i40

Så er det igen tid til at 40i40 turnering starter op. Hvis der sidder nogen som gerne vil deltage.

Er det nu i skal melde ind. For at i kan deltage for Køge Herfølge Jagtforening skal i selvfølgelig være medlem hos os.

Det kræver selvfølgelig 4 mand til et hold.

Meld tilbage så hurtigt som muligt, så ser vi om vi skal oprette flere hold.

Tilmelding på mail til kasserer@khjagt.info

Ændringer af betaling af mobilpay

Kære bruger, kunder og besøgende hos Køge Herfølge Jagtforening.

Fremover kan vi ikke tilbyde betaling med mobilpay i vores åbningstid. Det tiltag skal se i lyset af at nets har lavet ny afregnings model for mobilpay i butikker.

Fremover koster det 1 % plus 1 kr pr tranksaktion ( 1,10 kr for en øl eller vand) i gebyrer for foreningen.

Det vil bevirke en pris forhøjelse på vores vare og vi som forening har valgt at prøve at holde det prisniveau vi har nu.

Vi håber på forståelse for denne trælse beslutning.

Kassereren

Den 11 marts får Seniorerne besøg af Fritz Heje Hansen

Vi mødes til kaffe og kage kl. 10,00

Fritz er uddannet Herregårdsskytte, CIC Trofæopmåler, udnævnt til CIC Senior International Trophy Judge og tidligere konsulent i Danmarks Jægerforbund.

Frits vil underholde med oplevelser fra et langt liv som jæger, rådgiver og opmåler af alverdens trofæer.

Uffe vil levere dagens overraskelse til frokosten kl. 12.00  

Husk at give besked i god tid hvis du ikke kan komme.

 Uffe tager imod besked  på tlf. 23981720

 

Hilsen

Leif

Referat 26. Februar 2024

Anette Månsson, der er en af fire ansatte i Køge Lokal Arkiv tog os med på en godt 700 års tidsrejse i Køge by.

Byen blev grundlagt under konge Erik Menved, ud fra det praktiske hensyn, at den skulle have en havn og ligge strategisk med vejforbindelse til Vordingborg, København og Ringsted.

Havnen var vigtig for handel med sild og mange andre vare.

Kirken kom til senere og har netop i år 700 års jubilæum.

Under Den Svenske Belejring (1658-1660) opførtes en vold som bastion rundt om Køge by, men den blev fjernet umiddelbart efter.

På det tidspunkt boede der ca.3000 personer i byen, men kun ca. 300 skatteydere. Resten var kvinder og tyende. Skatteyderne var fortrinsvis købmænd, men også dem, der kunne vælges til at besætte de betroede poster.

Al handel skulle foregå i købstæderne, hvor kongen så meget belejligt kunne opkræve sine skatter og afgifter.

Med jernbanens indførelse i 1870 mistede havnen meget af sin betydning. Bl.a. gik fragten af korn ned fra 2250 tons til 500 tons.

Vi fik også en gennemgang af nogle af de store industrier, der har betydet noget i Køge og omegn i de sidste godt hundrede år.

Den Hvide By, der før var Codan gummi , hed fra starten i 1908: Dansk afvulkanisering, og siden Dansk galosche- og gummifabrik.

Køge Andels Svineslagteri, Kemisk Værk, Beton Skibsværftet, Colstrup svelle og pæle fremstilling, Træskofabrikken, brødfabrikken og selvfølgelig Juncers Savværk blev også nævnt.

Det omfattendeboligbyggeri, der efter Anettes mening blev grundlagt med Steinkes Socialreform i 1933, og som i den grad har betydet vokseværk for Køge by, blev også vendt.

Mange medlemmer kunne fortælle om deres viden fra de sidste ca. 100 år.

Et helt igennem interessant og oplysende indlæg.

Hubertus stod for den velsmagende frokost.

     

 

Mvh

Sten Sjølund

Køge-Herfølge Jagtforening